Září

První poznání

 

Charakteristika integrovaného bloku:

Cílem tohoto bloku je osvojit si společenské a zdvořilostní zvyky, naučit se komunikovat s vrstevníky, pochopit pravidla soužití ve skupině dětí, poznávat samo sebe,akceptovat potřeby druhých

Časový rozsah: 2 týdny

Dílčí vzdělávací cíle:

-osvojení i věku přiměřených praktických dovedností

-rozvoj komunikace a komunikativních dovedností

-získávání schopností řídit své chování a plánované jednání

-seznáme se s pravidly chování a pravidly komunikace mezi sebou

-seznámení se s místem, ve kterém dítě žije a vytváření si pozitivního vztahu k němu

-osvojení si schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte   k druhým lidem

-rozvoj paměti a pozornosti

-vytváření zdravých životních postojů a návyků

-poznávání sebe sama

Klíčové kompetence

-spoluvytváří pravidla soužití mezi vrstevníky

- komunikuje bez zábran v běžných situacích, chápe pravidla a snaží se je respektovat

-známé situace řeší samostatně, neznámé s pomocí dospělé osoby

-chápe a respektuje zásady a řád prostředí, ve kterém je

-řeší problémy, na které stačí

-dokáže se bránit špatnému chování a projevům násilí jiného dítěte

-všímá si dění kolem sebe

-své činnosti se učí plánovat a organizovat

 

 

Dny vůně jablíček

 

Charakteristika integrovaného bloku:

Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Rozvoj  poznatků a vědomostí o podzimních plodech. Tříbit estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.

Dílčí vzdělávací cíle:

Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.

Rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění), i produktivní (výslovnost, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). D+P

 

Klíčové kompetence:
Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka.
Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění.

 

Nabídka činností na ranní hry:

-konstruktivní a námětové hry dle vlastní fantazie
- stavby z kartonových kostek
- kresba pastelkou, voskovkou na volné téma
-korálková mozaika
- prohlížení knih
- analýza a syntéza celku (puzzle, dřevěné skládanky, zrcadlová hra, chytré autíčko)
- společenské hry s pravidly-pexeso
- destičky pro uvolňovací cviky


Nabídka činností na pohybové aktivity:
- opičí dráha (přelézání, přeskakování, vyhýbání se překážkám)
- pobyt v tělocvičně
- reakce na startovní signál, vysoký start, rychlá reakce, správná technika běhu
-  lézt v podřepu dřepmo, sun s přitahováním soupaž v lehu na břiše po mírně šikmé ploše
- vyhazovat menší míč střídavě pravou a levou rukou, hod na cíl

 

Náměty k řízeným činnostem:
-
procvičování koordinace zraku a ruky pro rozvoj grafických schopností dítěte
- poznat, pojmenovat a rozlišit ovoce a zeleninu podle vzhledu, jejich význam pro zdraví
- rozlišovat ovoce a zeleninu bez zrakového vjemu, podle popisu, chuti, hmat
- - pojmenovat předměty a činnosti, správné užívání sloves  
- rozklad dvojslabičných slov
- vybrat předmět s požadovanou vlastností, užití negace- proč nepatří do skupiny předmětů

Náměty na pobyt venku:
- pozorovat zrání a dozrávání ovoce
- kresba do písku
- sestavit mechovou zahrádku, využití přírodnin
- správná slova, využití švédských pohádek
- další nácvik správného dýchání s flétnou, nové tóny
- návštěva solné jeskyně

 

ŘÍJEN

Téma: Dny vůně jablíček

 

Charakteristika integrovaného bloku:

Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Rozvoj  poznatků a vědomostí o podzimních plodech. Tříbit estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.

Dílčí vzdělávací cíle:

Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.

Rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění), i produktivní (výslovnost, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). D+P

 

Klíčové kompetence:
Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka.
Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění.

 

Nabídka činností na ranní hry:

-konstruktivní a námětové hry dle vlastní fantazie
- stavby z kartonových kostek
- kresba pastelkou, voskovkou na volné téma
-korálková mozaika
- prohlížení knih
- analýza a syntéza celku (puzzle, dřevěné skládanky, zrcadlová hra, chytré autíčko)
- společenské hry s pravidly-pexeso
- destičky pro uvolňovací cviky


Nabídka činností na pohybové aktivity:
- opičí dráha (přelézání, přeskakování, vyhýbání se překážkám)
- pobyt v tělocvičně
- reakce na startovní signál, vysoký start, rychlá reakce, správná technika běhu
-  lézt v podřepu dřepmo, sun s přitahováním soupaž v lehu na břiše po mírně šikmé ploše
- vyhazovat menší míč střídavě pravou a levou rukou, hod na cíl

Ovocný souboj - V rozích místnosti jsou umístěny obrázky ovoce. V jednom je banán, ve druhém hruška, ve třetím jablko, ve čtvrtém švestka, v pátém pomeranč. Učitelka má v ruce 5 kartičky se stejným ovocem, jaké je v rozích.

Děti pobíhají po místnosti a na zvukový signál se musejí postavit do jednoho rohu místnosti k jednomu druhu ovoce, podle toho jakou kartičku ukáže paní učitelka. (pohybové dovednosti po prostoru, zaznamenávání signálu, sledování obrázků)

Hra na jablíčka: Děti jsou jablíčka a sedí schoulené v prostoru. Jedno dítě je kuchařka, která chtěla z jablek upéct závin, ale všechna jablíčka se jí rozkutálela po kuchyni. Má oblečenou zástěru a vařečku, chodí po prostoru mezi dětmi, které mají zavřené oči a říká:

* Jablíčka se rozsypala, do všech koutů popadala.

* Kde je najdu, kde je mám?

* Všechna si je posbírám.

Koho kuchtička pohladí po rameni vařečkou, ten se k ní přidá a chodí spolu, říkají báseň, až se nakonec spojí všechny děti v dlouhého hada.

 

 

Náměty k řízeným činnostem:
-
procvičování koordinace zraku a ruky pro rozvoj grafických schopností dítěte
- poznat, pojmenovat a rozlišit ovoce a zeleninu podle vzhledu, jejich význam pro zdraví
- rozlišovat ovoce a zeleninu bez zrakového vjemu, podle popisu, chuti, hmat
- - pojmenovat předměty a činnosti, správné užívání sloves  
- rozklad dvojslabičných slov
- vybrat předmět s požadovanou vlastností, užití negace- proč nepatří do skupiny předmětů

Náměty na pobyt venku:
- pozorovat zrání a dozrávání ovoce
- kresba do písku
- sestavit mechovou zahrádku, využití přírodnin
- správná slova, využití švédských pohádek
- další nácvik správného dýchání s flétnou, nové tóny
- návštěva solné jeskyně

Logo chvilky:

-Povídám, povídáš, povídáme
- využití zrcadel

Píseň:
Měla babka čtyři jabka- počet do 5(děti s OŠD do 10)- taneček Mazurka
Šla nanynka do zelí
Cib, cib cibulenka