LOgopedické chvilky

 

 

V mateřské probíhají logopedické chvilky pravidelně.

Projekt "Logopedická třída v Mateřské škole Kyselka" navazuje na RP Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2015.

Díky projektu Logopedická třída v MŠ jsme rozšířili stávající aktivity a zajistili intenzivní logopedickou péči pro děti s vadou řeči. Současně došlo ke zlepšení pracovního prostředí a k vybavení dalšími logopedickými pomůckami. Podařilo se též proškolit dalšího pedagogického pracovníka - Logopedického asistenta - primární logopedické prevence ve školství.

Díky moderním výukovým metodám se nám podařilo snížit počet předškolních dětí s vadou výslovnosti.


Nabízené činnosti pro Logopedické chvilky

 

Řeč má pro vývoj dítěte a jeho fungování v budoucím školním prostředí mimořádný význam. Umožňuje rozvoj myšlení, ovlivňuje kvalitu poznávání, učení. Neméně důležitý je i sociální aspekt řeči – řeč slouží k dorozumívání, k utváření sociálních vztahů, má dopad na vnímání dítěte druhými a jeho postavení ve skupině.

Úroveň  - komunikačních schopností předškolního dítěte je završením dlouhodobého zrání a učení, které je podmíněno a ovlivněno zejména:

·         sociálním prostředím

 

Prostřednictvím samostatného pohybu (hrubé motoriky) a manipulace s předměty (jemné motoriky) se dítěti výrazně rozšiřuje možnost poznávání. Dítě prozkoumává svět kolem sebe, manipuluje s předměty, experimentuje s nimi a zároveň je vnímá (vidí, slyší, cítí, dotýká se jich); tím získává informace, zkušenosti. Pro vývoj řeči je nezastupitelné také sluchové a zrakové vnímání.

Podzim

 

  • gymnastika mluvidel

  tváře - výrazy obličeje - usmívat se, mračit,… – procvičování hybnosti rtů

   rty – stahování koutků rtů - vpravo, vlevo, rty lehce od sebe, rty u sebe

           - sešpulené rty x rty do kroužku –„posíláme pusu kamarádovi“

   dolní čelist – při zavřených ústech - vysunout čelist vpřed x vzad, doprava x doleva

- jazyk – vyplazování jazyka v rychlejším tempu

  • dechové cvičení

   foukáme do různých směrů – nahoru x dolů, doleva x doprava, rovně, foukni si na nos, do ofiny, na bradu,

  pomalý nádech, dlouhý výdech (uspávání kamaráda PŠŠŠ PŠŠŠ)

   prohloubený nádech a výdech s doprovodem pohybu – dítě si samo počítá na prstech délku výdechu

  • artikulační cvičení

   slova opakujeme jako ozvěnu, já ukážu obrázek, řeknu slovo a dítě zopakuje

  • sluchové cvičení

  rozeznávaní nejrůznějších zvuků v okolí a zvuků způsobených předměty- sluchové hry

  poznat kamaráda podle zvuku

  • rozvoj fonematického sluchu

   rytmizace – básniček a říkadel s vytleskáváním

  • zrakové vnímání

  Grafomotorické cvičení – pracovní listy

  Logico piccolo

  • hrubá motorika

   pohybové hry

   

  • jemná motorika

   manipulace se stavebnicemi, puzzle

  • rozvoj kresby – kreslení - tužkou, malování – houbičkovými barvami
  • rozvoj grafomotoriky- grafické cviky s doprovodem říkadla – prstem ve
  • vzduchu, prstem na pracovní list
  • pohyblivost prstů
  • navlékání bramborových, jeřabinových korálů, trhání, modelování, skládání
  • otisky listů, skládání z přírodnin
 
  • Zima

 

  • gymnastika mluvidel

   tváře – vtáhnout tváře do úst, vtáhnout jednu tvář, kreslit prstem po tváři

   rty – přibližování a oddalování rtů se zvukovým efektem – praská kaštan, hrachový lusk

   dolní čelist – procvičování čelisti – otvíráme ústa, jako bychom chtěli sníst třešničku x jablíčko

   jazyk – otevřená ústa klapot koníčka

  • dechové cvičení

   dlouhý nádech, prudký výdech – koulíme oříškem

   nádech nosem, dlouhý výdech, nádech nosem – prudký výdech ústy – foukáme do větrníků

   krátký nádech – dlouhý výdech s artikulací hůůů, fůůů, fíí – co vítr odnese

   nádech nosem- přerušovaný výdech – foukání do papírového proužku – žížala leze

   nádech nosem – výdech – foukáme do odkvetlé pampelišky

  • artikulační cvičení

   napodobování přírodních zvuků

   opakování vět jako ozvěnu, tvořit věty na jednotlivá slova

  • sluchové cvičení

   rozeznávání zvuků a tónů

   rozlišování zvuků z přírody – CD nahrávky

  • rozvoj fonematického sluchu

   určování první slabiky ve slově – s obrázky ovoce a zeleniny, hub, stromů

   rytmizace slov – rozklad slov na slabiky

  • zrakové vnímání

   Logico piccolo

hrubá motorika

 pohybové hry

cvičení rovnováhy

 

Jemná motorika

 rozvoj kresby – kreslení – trojúhelníkovými pastelkami, malování – prstovými barvami

  rozvoj grafomotoriky- grafické cvičení

 pohyblivost prstů

  postupné doteky palce s ostatními prsty na jedné ruce vpřed, i vzad – s říkankou „Tenhle medvěd má rád med“

  při natažených prstech přitažení a odtažení prstů k sobě a od sebe

  Těšíme se na Vánoce

gymnastika mluvidel

  tváře – nakrčit nos

  rty – tvořit pevný retný závěr, střídat s otvíráním úst (rybička)

  dolní čelist – udržet otevřená ústa (postupně prodlužovat)

  jazyk – vyplazování jazyka v rychlejším tempu (čert)

               - ťukáme hrotem jazyka do každého zubu (počítáme zuby)

   dechové cvičení

 krátký nádech, dlouhý výdech (foukáme si na studené ruce)

  nádech nosem – foukáme jemně, silněji, nejsilněji (plamínek svíčky)

   artikulační cvičení

  říkanky – využít zásobník říkanek s vánoční a předvánoční tématikou                                                       

   sluchové cvičení

  procvičování směrovosti zvuku a tónů – „Odkud zvoní zvoneček“

  poznáš, které slovo je nejdelší x nejkratší? Vytleskej si je – s obrázky (dárek x stromeček)

  poslech pohádky „Čert a Káča“ – při slově čert „BLLL“

*   rozvoj fonematického sluchu

  rytmizace písniček s využitím pohybu

  procvičování a určování první hlásky – K, M, B – co patří Kašparovi, Melicharovi a Baltazarovi – najdi předměty, které začínají na K, M, B

*   zraková pozornost

  umístit obrázky na místo

*   hrubá motorika

  překážková dráha „ Cesta do Betléma“  pohybová hra „Rybičky, rybáři jedou“                              

*   jemná motorika

  stříhání, vytrhávání, skládání papíru - svíčka, kreslení v písku – špetka – nácvik správného držení tužky, zdobení papírového stromečku

 rozvoj kresby - kreslení, malování – vodovými barvami

 rozvoj grafomotoriky- pracovní listy s předvánoční a vánoční tématikou

 pohyblivost prstů – ťukání prsty do desky stolu – střídavě – „hra na klavír“

 

Jaro

gymnastika mluvidel

  tváře – „nafouknout“

  rty – rty u sebe – stáhnout koutky „k sobě“ špulit rty- „zobáček“

- rozkmitání rtů – „frkání“

      - otvíráme x zavíráme rty (ptačí maminka krmí ptáčata)

  čelisti – napodobování žvýkání

  jazyk – hrot jazyka leží za řezáky, hřbet jazyka se zdvihá směrem dopředu a

                nahoru k tvrdému patru „kočičí hřbet“

   dechové cvičení

  cvičení vdechových svalů (bránice) – motivace: ťukáme prstem do dlaně jako „ptáček na okně“ a důrazně šeptáme dvakrát opakovaně slabiku tukutuku

  výdech spojený s vyslovením jednoho slova – motivace: sova houká (sevřeme ruku před ústa – voláme hůůů)

  dlouhý nádech a výdech (probouzíme cvrčka)

   artikulační cvičení

  říkanky – využít zásobník říkadel na danou hlásku

  komunitní kruh – kontrola výslovnosti

  řekni, co vidíš kolem sebe

   sluchové cvičení

  rozeznávání zvuků– rozlišovat hudební nástroje

  odhadování zvuku různých foukaček

  rozlišování zvuků z přírody – zpěv ptáků, bzukot včel, …

   rozvoj fonematického sluchu

  rytmizace písniček s využitím pohybu

  určovat poslední slabiku a hlásku (konec prvního slova je stejný jako začátek toho dalšího)

 využít obrázky (les- strom – moucha …, sova – vana – Nána…)

   zraková pozornost

 odlišení shodné a neshodné dvojice lišící se detailem – pracovní list

   hrubá motorika

  poskakování, skákání snožmo, skákání po jedné noze – skákání panáka, skákání přes švihadlo

 cvičení postřehu, koordinace chytání a házení míčem

   jemná motorika

 manipulace se stavebnicemi- zatloukačka s hřebíčky, berušková mozaika, stříhání

 rozvoj kresby – otisky a zapuštění barev

  rozvoj grafomotoriky- obrázky s barevným pískem – napodobení solení - do písku píšeme ukazováčkem, pískovnice

  pohyblivost prstrů

vysouvání prstů z pěsti – postupně – „kocouří drápky“

roztáčení káči

házení a chytání drobných míčků – nejlépe naplněných 

Léto

 

   gymnastika mluvidel

  tváře – „nafouknout“ píchla nás vosa

  „nafouknout“ přelévání tváře

  rty – rty u sebe – sešpulíme rty x rty do kroužku – „vypouštíme bublinky“

  čelisti – pozvolné a plynulé otevírání úst do maximálního rozevření a pozvolné

      a plynulé zavírání úst – velká ryba otevírá a zavírá pusu

  jazyk – mezi volně položené rty lehce vysunout hrot jazyka a zpět do úst

(pohyb pomalý a v malém rozsahu, mezi rty se vysune jen hrot jazyka, ne větší část – šnek vystrkuje růžky)

   dechové cvičení

  pomalý nádech, dlouhý výdech (odfukujeme stéblo trávy)

  nádech nosem – prodloužený výdech- foukání do proužku papíru – „silný vítr před bouřkou)

  souvislý pomalý nádech a souvislý pomalý výdech

   artikulační cvičení

  říkanky – využít zásobník říkadel na danou hlásku

  napodobování přírodních zvuků

   sluchové cvičení

  hledáme schovanou věc, vydávající přiměřeně hlasitý zvuk

  napodobení rytmu – vyťukáme, vytleskáme, zapípáme

   rozvoj fonematického sluchu

  rozlišování délky slabik – vytleskávat slabiky – co slyšíš (využít i pohyb dlouhý x krátký krok)

   zraková pozornost

  zapamatování a vybrání obrázků, které dítě vidělo před schováním

    

   hrubá motorika

  taneční kroky ve spojení s hudbou, říkadly

  skákání na trampolíně                                  

 

   jemná motorika

  manipulace s kamínky, mušličkami

  rozvoj kresby

  rozvoj grafomotoriky-grafické cviky s říkadly

  pohyblivost prstů