Charakteristika vzdělávacího programu

 

 Charakteristika vzdělávacího programu

 

  Pro život dítěte má předškolní vzdělávání dalekosáhlý význam, neboť poznatky lékařů, psychologů a pedagogů dokazují, že většina toho, co dítě prožije v prvních letech života a co z podnětů okolního prostředí přijme, je trvalá a že rané zkušenosti, které dítě získává svým životem v rodinném i mimorodinném prostředí, se v jeho životě – třeba i daleko později – zhodnotí a najdou své uplatnění.

   Našim úkolem je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané.

   Nabízíme vhodné vzdělávací prostředí, pro děti vstřícné, podnětné, zajímavé a obsahově bohaté, v němž se dítě může cítit jistě, bezpečně, radostně a spokojeně, a které mu zajišťuje možnost projevovat se, bavit a zaměstnávat přirozeným dětským způsobem.

   Respektujeme individuální potřeby a možnosti jednotlivých dětí. Využíváme odpovídající metody a formy práce, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti, dětem je poskytován dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány.

   Uplatňujeme aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázené a vyvážené, didakticky zacílené činnosti, které jsou učitelkami přímo nebo nepřímo motivované, které jsou dětem nabízené a v kterých je zastoupeno spontánní a záměrné učení.

 

  Našim hlavním cílem je naučit děti vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí.

 

Při své práci sledujeme tyto rámcové cíle:

1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání

2. osvojení základů hodnost, na nichž je založena naše společnost

3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

 

Ve své práci usilujeme o  vytváření  klíčových kompetencí - souborů předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince. Pro etapu předškolního vzdělávání jsou klíčové tyto kompetence:

1.     kompetence k učení

2.     kompetence k řešení problémů

3.     kompetence komunikativní

4.     kompetence sociální a personální

5.     kompetence činností a občanské