Charakteristika vzdělávacího programu
Charakteristika vzdělávacího programu
Pro život dítěte má předškolní vzdělávání dalekosáhlý význam, neboť poznatky lékařů, psychologů a pedagogů dokazují, že většina toho, co dítě prožije v prvních letech života a co z podnětů okolního prostředí přijme, je trvalá a že rané zkušenosti, které dítě získává svým životem v rodinném i mimorodinném prostředí, se v jeho životě – třeba i daleko později – zhodnotí a najdou své uplatnění.
Našim úkolem je rozvíjet osobnost dítěte, podporovat jeho tělesný rozvoj a zdraví, jeho osobní spokojenost a pohodu, napomáhat mu v chápání okolního světa a motivovat je k dalšímu poznávání a učení, stejně tak i učit dítě žít ve společnosti ostatních a přibližovat mu normy a hodnoty touto společností uznávané.
Nabízíme vhodné vzdělávací prostředí, pro děti vstřícné, podnětné, zajímavé a obsahově bohaté, v němž se dítě může cítit jistě, bezpečně, radostně a spokojeně, a které mu zajišťuje možnost projevovat se, bavit a zaměstnávat přirozeným dětským způsobem.
Respektujeme individuální potřeby a možnosti jednotlivých dětí. Využíváme odpovídající metody a formy práce, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti, dětem je poskytován dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány.
Uplatňujeme aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázené a vyvážené, didakticky zacílené činnosti, které jsou učitelkami přímo nebo nepřímo motivované, které jsou dětem nabízené a v kterých je zastoupeno spontánní a záměrné učení.
Našim hlavním cílem je naučit děti vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný, nekonečně pestrý a různorodý – jak svět přírody, tak i svět lidí.
Při své práci sledujeme tyto rámcové cíle:
1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
2. osvojení základů hodnost, na nichž je založena naše společnost
3. získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí
Ve své práci usilujeme o vytváření klíčových kompetencí - souborů předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince. Pro etapu předškolního vzdělávání jsou klíčové tyto kompetence:
1. kompetence k učení
2. kompetence k řešení problémů
3. kompetence komunikativní
4. kompetence sociální a personální
5. kompetence činností a občanské