Září
První poznání
Téma: První poznání- 1. třída
Charakteristika integrovaného bloku:
Cíl: Rozvíjet schopnost dětí žít ve společnosti ostatních, přizpůsobit se prostředí a vzájemně spolupracovat
Adaptovat se na nové prostředí a umět se v něm orientovat
Dílčí vzdělávací cíle: Rozvíjet a postupně získat relativní citovou samostatnost
Seznamování s pravidly chování ve vztahu k druhému
Kompetence:
Vytvoření základních návyků sebeobsluhy a osobní hygieny
Umí se citově vyrovnat s novými situacemi v rámci běžného života dítěte svého věku
Nemá obavy ze změny, přijímá ji jako běžnou součást života
Snaží se plnit přijatá pravidla skupiny
Dovede označit svoje potřeby, rozvíjí své dovednosti a funkce jednotlivých částí těla
Nabídka činností:
Vzhledem k nízkému věku dětí je nutné dbát na zvýšené dodržování hygienických návyků.
Dny vůně jablíček
Charakteristika integrovaného bloku:
Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě, na poli a na zahradě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Kultivovat mravní a estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.
Dílčí vzdělávací cíle: Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.
Klíčové kompetence: Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Nabídka činností na ranní hry:
- Volné hry dětí v námětových koutcích- „hra v kuchyňce“, „hry v obchůdku“
- Donesení plodů ze zahrádky – příprava vitamínové hostin y, ochutnávání
- Modelování podzimních plodů- vystihnout tvar (možná i barvu)
- Mačkání papíru do tvaru plodů
- Stavění z dřevěných kostek ploty a pole pro naše ovoce a zeleninu
- Volné kreslení k tématu
Nabídka činností na pohybové aktivity:
- Šel zahradník do zahrady – pohyb s písničkou (motivační cvičení napodobovaní pohybů (semínko roste, prší, protahuje se, vítr fouká, zahradník okopává, vytahuje rostlinu, řeže strom…)
- Koulení s jablíčky- cvičení s malými míčky (koulení, chytání, házení)) doprovod písničkou“k „ Koulelo se, koulelo, červené jablíčko…“
- Na zvířátka- napodobování zvířátek zvukem i pohybem s logopedickou průpravou
Náměty k řízeným činnostem:
- Na zahradníka- motivace písničkou- poznávání plodů, besedování s dětmi, co všechno může mít zahradník na zahrádce, co je ovoce- zelenina, jaké práce děla zahradník, co k tomu potřebuje (viz obrázky na magnetické tabuli)
- Podzimní prostírání-obtiskování bramborových, jablíčkových tiskátek na látku (papír a i jiné materiály), dekorativní zdobení
- Podzimní veršování- Brambora, Foukej, foukej větříčku, Dešťové kapičky, Vezmi žlutou tužku, namaluj si hrušku
- Podzimní hostina-Děti se dozví o velikosti, tvaru, chuti, vůni podzimu a jeho plodů-rozvíjení smyslového vnímání, ale i třídění, porovnávání, tvoření skupin
Náměty na pobyt venku:
- Procházka do zahrad-pozorování rostlin na zahradách, poznávání květin a plodů
- Hry na školní zahradě – stavění zahrádek z písku, využití přírodnin ke hře, činnosti a pohyb v přírodním terénu –vycházka do parku, do sadu apod.
- Poznávání a pozorování ovocných stromů, keřů a rostlin, - podzimní změny v přírodě
- Hry s míčem v zahradě a na hřišti- chytání, koulení a házení míče
ŘÍJEN
Bramborový týden – 1. třída
Cíl: Rozvoj jemné a hrubé motoriky
Seznámit se s podzimními plody (bramborou) a jejím využitím
Dílčí vzdělávací cíle: Rozšíření slovní zásoby
Rozvoj představivosti a fantazie
Seznámení se znaky podzimu
Podpora řečových schopností pomocí říkanek a básniček
Kompetence: Dovede určit z více druhů zeleniny, co je brambora
Umí odrecitovat básničky a říkanky
Vymodeluje bramboru z modelíny či magického písku
Rozvíjí své pohybové a komunikativní dovednosti
Nabídka činností:
Bramborové říkanky:
„Kutálela se ze dvora, takhle velká brambora. Neviděla, neslyšela, spadla na ní závora. Kam koukáš, ty závoro? Na tebe ty bramboro! Kdyby tudy projel vlak, byl by z tebe bramborák!“
„Jedna stará brambora koulela se ze dvora. Koulela se po kamení, byla tu a už tu není. Moc se bála, že ji sníme, uvaříme, rozkrojíme, osolíme, omastíme a bříška si naplníme.“
- bramborová tiskátka
- mačkání papírových koulí z hnědého papíru à brambory
- hod brambor do košíku
- navlékání bramborových korálků
- modelování brambor z modelíny či magického písku
- slalom mezi bramborami à chůze, běh
- zdravotní cviky s bramborami
- rozhovor na téma: „K čemu slouží brambory?“ à příloha k jídlu, hranolky,
chipsy, škrob…
- třídění brambor a zdravé a nezdravé
- zapichování párátek do brambory à výroba ježka
- posílání (koulení) brambory ke kamarádovi po koberci
- grafomotorické cviky: Brambory se vysypaly z košíčku a koulejí se po papíře. Najdete jim cestičku zpátky do košíčku?
Téma: Barevný podzim
Charakteristika integrovaného bloku:
Cíl: Rozvíjet mravní a estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou. Podporování v rozvoji představivost, soustředění. Zkoumání okolí, změn v přírodě.
Dílčí vzdělávací cíle: Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie. Vnímání souladu barev a změn v přírodě. Překonávání vlastního strachu.
Klíčové kompetence. Pozorování různé druhy stromů. Sběr podzimních plodů a listí. Vydlabávání dýní. Pozorování změny počasí v přírodě a odlet ptáků do teplých krajin. Setkání s nadpřirozenem. Uctívání tradic a života.
Nabídka činností na ranní hry:
- Volné hry dětí v námětových koutcích- „hra v kuchyňce“, „hry v obchůdku“
- Donesení dýní- pozorování a ochutnávání.
- Mačkání papíru do tvaru draků
- Stavění z dřevěných kostek draky, dýně.
- Volné kreslení k tématu
- prohlížení obrázkových knih
- ze stavebnic skládat jednoduché tvary listů a dýní
Nabídka činností na pohybové aktivity:
- převaly na žíněnce, napodobování padání listí ze stromu a pohybu ve větru ( koordinace pohybů HK a DK)
- přeskoky přes stuhu tam i zpět, manipulace se stuhou-ve vzduchu v různých polohách ( znázornění foukání větru, padání listí)
- Na zvířátka- napodobování zvířátek zvukem i pohybem s logopedickou průpravou
- říkadla s pohybovým doprovodem- Dešťové kapičky, Drak
Náměty k řízeným činnostem:
- obtiskování listí (papír a i jiné materiály), dekorativní zdobení
- rytmizace slov (jednoslabičných a dvouslabičných), hra na tělo se zvukovým doprovodem
- společný přednes říkadla a následné zopakování
- vydlabání dýní, dekorativní ozdobení místa v MŠ
- kresba prstovými barvami-barvy podzimu, koláž a práce z různými materiály
- sestavování listů ze stromů do různých obrazců (drak, vlašťovka, strom)
- pojmenování jednotlivých a jednoduchých druhů listů- pomocí listů a obrázkových knih
- rozlišování barevných listů- pozorování listů a jejich třídění
Náměty na pobyt venku:
- procházka do zahrad-pozorování stromů na zahradách a změn počasí
- sběr podzimních listů
- bezpečná chůze po komunikaci
- pohazování drbnou přírodninou- hod na cíl
- pozorování počasí a větru
- kresba klacíky do písku
- stavba z přírodnin-tvoření geometrických tvarů a kruhovitého tvaru
- hry na školní zahradě – stavění zahrádek z písku, využití přírodnin ke hře, činnosti a pohyb v přírodním terénu –vycházka do parku, do sadu apod.
- poslech zvuků v přírodě- poslech dorozumívání ptáků a různých tónů