Září
První poznání
Charakteristika integrovaného bloku:
Cílem tohoto bloku je osvojit si společenské a zdvořilostní zvyky, naučit se komunikovat s vrstevníky, pochopit pravidla soužití ve skupině dětí, poznávat samo sebe,akceptovat potřeby druhých
Časový rozsah: 2 týdny
Dílčí vzdělávací cíle:
-osvojení i věku přiměřených praktických dovedností
-rozvoj komunikace a komunikativních dovedností
-získávání schopností řídit své chování a plánované jednání
-seznáme se s pravidly chování a pravidly komunikace mezi sebou
-seznámení se s místem, ve kterém dítě žije a vytváření si pozitivního vztahu k němu
-osvojení si schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem
-rozvoj paměti a pozornosti
-vytváření zdravých životních postojů a návyků
-poznávání sebe sama
Klíčové kompetence
-spoluvytváří pravidla soužití mezi vrstevníky
- komunikuje bez zábran v běžných situacích, chápe pravidla a snaží se je respektovat
-známé situace řeší samostatně, neznámé s pomocí dospělé osoby
-chápe a respektuje zásady a řád prostředí, ve kterém je
-řeší problémy, na které stačí
-dokáže se bránit špatnému chování a projevům násilí jiného dítěte
-všímá si dění kolem sebe
-své činnosti se učí plánovat a organizovat
Dny vůně jablíček
Charakteristika integrovaného bloku:
Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Rozvoj poznatků a vědomostí o podzimních plodech. Tříbit estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.
Dílčí vzdělávací cíle:
Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.
Rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění), i produktivní (výslovnost, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). D+P
Klíčové kompetence:
Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka.
Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění.
Nabídka činností na ranní hry:
-konstruktivní a námětové hry dle vlastní fantazie
- stavby z kartonových kostek
- kresba pastelkou, voskovkou na volné téma
-korálková mozaika
- prohlížení knih
- analýza a syntéza celku (puzzle, dřevěné skládanky, zrcadlová hra, chytré autíčko)
- společenské hry s pravidly-pexeso
- destičky pro uvolňovací cviky
Nabídka činností na pohybové aktivity:
- opičí dráha (přelézání, přeskakování, vyhýbání se překážkám)
- pobyt v tělocvičně
- reakce na startovní signál, vysoký start, rychlá reakce, správná technika běhu
- lézt v podřepu dřepmo, sun s přitahováním soupaž v lehu na břiše po mírně šikmé ploše
- vyhazovat menší míč střídavě pravou a levou rukou, hod na cíl
Náměty k řízeným činnostem:
- procvičování koordinace zraku a ruky pro rozvoj grafických schopností dítěte
- poznat, pojmenovat a rozlišit ovoce a zeleninu podle vzhledu, jejich význam pro zdraví
- rozlišovat ovoce a zeleninu bez zrakového vjemu, podle popisu, chuti, hmat
- - pojmenovat předměty a činnosti, správné užívání sloves
- rozklad dvojslabičných slov
- vybrat předmět s požadovanou vlastností, užití negace- proč nepatří do skupiny předmětů
Náměty na pobyt venku:
- pozorovat zrání a dozrávání ovoce
- kresba do písku
- sestavit mechovou zahrádku, využití přírodnin
- správná slova, využití švédských pohádek
- další nácvik správného dýchání s flétnou, nové tóny
- návštěva solné jeskyně
ŘÍJEN
Téma: Dny vůně jablíček
Charakteristika integrovaného bloku:
Cíl: Rozvíjet schopnosti dětí poznávání změn v přírodě. Pozorování změn v přírodě a její představivost. Rozvoj poznatků a vědomostí o podzimních plodech. Tříbit estetické vnímaní, cítění a prožívání motivované podzimní přírodou.
Dílčí vzdělávací cíle:
Osvojení si jednoduchých poznatků o přírodě a jejích proměnách. Rozvoj paměti, pozornosti, představivosti a fantazie.
Rozvíjení řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění), i produktivní (výslovnost, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování). D+P
Klíčové kompetence:
Soustředění zkoumá, pozoruje, objevuje, všímá si souvislostí a užívání při tom jednoduchých pojmů, znaků, symbolů. Vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů.
Má povědomí o významu životního prostředí pro člověka.
Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění.
Nabídka činností na ranní hry:
-konstruktivní a námětové hry dle vlastní fantazie
- stavby z kartonových kostek
- kresba pastelkou, voskovkou na volné téma
-korálková mozaika
- prohlížení knih
- analýza a syntéza celku (puzzle, dřevěné skládanky, zrcadlová hra, chytré autíčko)
- společenské hry s pravidly-pexeso
- destičky pro uvolňovací cviky
Nabídka činností na pohybové aktivity:
- opičí dráha (přelézání, přeskakování, vyhýbání se překážkám)
- pobyt v tělocvičně
- reakce na startovní signál, vysoký start, rychlá reakce, správná technika běhu
- lézt v podřepu dřepmo, sun s přitahováním soupaž v lehu na břiše po mírně šikmé ploše
- vyhazovat menší míč střídavě pravou a levou rukou, hod na cíl
Ovocný souboj - V rozích místnosti jsou umístěny obrázky ovoce. V jednom je banán, ve druhém hruška, ve třetím jablko, ve čtvrtém švestka, v pátém pomeranč. Učitelka má v ruce 5 kartičky se stejným ovocem, jaké je v rozích.
Děti pobíhají po místnosti a na zvukový signál se musejí postavit do jednoho rohu místnosti k jednomu druhu ovoce, podle toho jakou kartičku ukáže paní učitelka. (pohybové dovednosti po prostoru, zaznamenávání signálu, sledování obrázků)
Hra na jablíčka: Děti jsou jablíčka a sedí schoulené v prostoru. Jedno dítě je kuchařka, která chtěla z jablek upéct závin, ale všechna jablíčka se jí rozkutálela po kuchyni. Má oblečenou zástěru a vařečku, chodí po prostoru mezi dětmi, které mají zavřené oči a říká:
* Jablíčka se rozsypala, do všech koutů popadala.
* Kde je najdu, kde je mám?
* Všechna si je posbírám.
Koho kuchtička pohladí po rameni vařečkou, ten se k ní přidá a chodí spolu, říkají báseň, až se nakonec spojí všechny děti v dlouhého hada.
Náměty k řízeným činnostem:
- procvičování koordinace zraku a ruky pro rozvoj grafických schopností dítěte
- poznat, pojmenovat a rozlišit ovoce a zeleninu podle vzhledu, jejich význam pro zdraví
- rozlišovat ovoce a zeleninu bez zrakového vjemu, podle popisu, chuti, hmat
- - pojmenovat předměty a činnosti, správné užívání sloves
- rozklad dvojslabičných slov
- vybrat předmět s požadovanou vlastností, užití negace- proč nepatří do skupiny předmětů
Náměty na pobyt venku:
- pozorovat zrání a dozrávání ovoce
- kresba do písku
- sestavit mechovou zahrádku, využití přírodnin
- správná slova, využití švédských pohádek
- další nácvik správného dýchání s flétnou, nové tóny
- návštěva solné jeskyně
Logo chvilky:
-Povídám, povídáš, povídáme
- využití zrcadel
Píseň:
Měla babka čtyři jabka- počet do 5(děti s OŠD do 10)- taneček Mazurka
Šla nanynka do zelí
Cib, cib cibulenka